Wat kun je doen aan rugpijn

Heb je geen pijn, dan kan je het best blijven bewegen

De eerste weken is het niet echt nodig om je te laten behandelen door een fysiotherapeut of manuele therapeut. Ze kunnen wel helpen om je te motiveren om te bewegen en de rug goed te gebruiken.

Meestal neemt de pijn na een tot twee weken af en verdwijnt hij volledig na een tot twee maanden. Houdt de pijn langer dan vier tot zes weken aan, kan een activerende therapie bij een fysiotherapeut  zinvol zijn. Dit is ook het geval bij terugkerende periodes van lage rugpijn.

rugpijn

BLIJF BEWEGEN

Vroeger gaven artsen vaak het advies om bedrust te houden bij rugpijn. Maar nu weten ze dat liggen een van de slechtste dingen is die je kunt doen. Het kan de rugpijn zelfs verergeren. Rust dan ook niet meer uit dan een dag of twee. Belangrijk is om te blijven bewegen, maar niks te forceren. Bewegen is een van de meest effectieve manieren om snel te herstellen van rugpijn. Vooral sporten als zwemmen, wandelen en yoga zijn vaak goed om te doen. Pas de intensiteit en de duur aan op wat er op dat moment mogelijk is voor je.

PIJNSTILLERS EN SPIERVERSLAPPERS

Als je veel last hebt van je rugpijn wil je misschien pijnstillers nemen. Naast paracetamol heb je ook pijnstillers met een ontstekingsremmende en koortsverlagende werking, de zogenaamde NSAID’s. Dat zijn ontstekingsremmende pijnstillers. Deze zijn lang niet voor iedereen geschikt. Vraag eerst advies aan de huisarts voordat je hiermee gaat beginnen. Verwacht ook niet dat de rugpijn er van over gaat, het verlicht alleen de pijn. In sommige gevallen kan het ook zo zijn dat de huisarts spierverslappende middelen voorschrijft.

MAATWERK

We moeten kijken wat voor jou de reden is dat je rugklachten hebt en wat er moet gebeuren om het voor jou te voorkomen en verhelpen.
Fysiotherapeuten kunnen je leren hoe je het beste kunt zitten, staan en bewegen op een manier die het beste is voor je rug. Ook kunnen ze je oefeningen leren die je rugspieren versterken. Verschillende studies tonen aan dat het verbeteren van kracht, flexibiliteit en uithoudingsvermogen op de lange termijn rugpijn vermindert.
Ga ervan uit dat iedereen anders in elkaar zit en iedere klacht ook weer anders kan zijn. Zorg dat je die dingen doet die op jouw lijf en klacht geschreven zijn. Echt revalideren is maatwerk en komt niet uit een receptenboek

Blijf niet te lang met je klachten lopen is ons advies

Sluit Menu